القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه انا وامى الجزء الثانى والثالث



روايه انا وامى 

الجزء الثانى والثالث 

الكاتبه كوكى سامح 


ودخلت البلكونه وسمعت كارثه سمعت الراجل بيقول لماما انها لازم ترجع تشتغل معاهم تانى زى الأول بس ماما رددت وقالت لأ يا سيد مش هينفع وبين شد وجذب ما بينهم فهمت ان ماما كانت بتشتغل فى بيت مشبهوه ومن طريقه كلامها عرفت ان بابا ميعرفش حاجه عنها خالص بس الراجل اللى اسمه سيد فضل يلح عليها ترجع تشتغل وماما كانت موافقه خايفه لا بابا يعرف وطلبت من سيد انه يتعرف على بابا ولما حسيت ان ماما خارجه من البلكونه انا جريت وقعدت مع اصحابى وبابا وصل البيت وكان مبسوط ولقيت سيد ابتدى يكلم بابا هو وهدى وماما قدمته على أنه جوز طنط هدى وفعلا بابا رحب بقلم كوكى بيهم وسهروا عندنا لحد ما العيد ميلاد خلص ومشيوا متأخر واليوم ده انا عرفت ان امى ست سيئه ودلوقتى عرفت ده 👌 انا مظلمتهاش انا كل اللى قولتوا الحقيقه وفى يوم ماما خرجت وقالت لو بابا اتصل ارد عليه واقول انها لسه خارجه وفعلا بابا كلمنى وسألنى عليها وانا قولت انها خرجت واليوم ده كان بعد عيد ميلاد مصطفى اخويا بشهرين وبابا رجع من شغله وسألنى على بقلم كوكى ماما بس ماما مرجعتش البيت وانا عارفه هى فين هى كانت عند الراجل اللى اسمه سيد وطنط هدى المهم انا كان صعبان عليه بابا اوى ازاى تعمل فيه كده معقول دى ست محترمه وعندها اولاد والوقت اتأخر وهى مرجعتش وبابا ابتدى يقلق عليها لأن ده مش طبعها وطبعا رجعت متأخره وقالت لبابا ان طنط هدى تعبانه وكانت عندها وبابا كان زى المغفل صدقها على طول لحد ما جه اليوم اللى ماما خرجت فيه ورجعت حالتها حاله اول مره اشوف فى عنيها الخوف والرعب وكانت مفزوعه انا لسه فاكره اليوم ده كأنه دلوقتى ولقيتها بتكلم طنط هدى وبتقولها ان صاحب بابا كان من ضمن الرجاله اللى سيد اتفق معاه ماما تكون معاه بس طنط هدى طمنتها وقالت لها متخافيش وهى اللى هترحولوا وماما نامت مطمنه بس تأتى الرياح بما لا تشتهي السفن الراجل صاحب بابا قال لعمى انه شاف ماما وفعلا عمى جالنا البيت وكان مضايق وطلب ماما وانا قولت نايمه بس قالى خليها تصحى وبقى يزعق وماما صحيت وعمى احمد قالها انه عرف كل حاجه وهى استغفلتهم وانا شوفت ماما بتعيط وبتبوس رجليه بس عمى كان مضايق وزعلان على بابا وطلبت منه يسامحها وكان غصب عنها وعمى صدقها ومشى واتصلت بطنط هدى وقالت لها عمى عرف كل حاجه وبيتها هيتخرب وسمعت انهم اتفقوا على عمى بس وقتها مفهمتش اتفقوا على ايه لحد بقى ما لقيت ماما بكل حب وحنيه بتطلب مننا ننام وانا دخلت اوضتى انا واخويا مصطفى وبابا كان فى الشغل لقيتها لابست أجمل ما عندها واتصلت بعمى ان هى عاوزاه ضرورى فى موضوع مهم جدا فعلا عمى مكدبش خبر وكان موجود عندنا فالشقه بعد المكالمه بربع ساعه وابتدت ماما تحضنه وبابا كان على وصول وعمى يبعد عنها وهى بجحه وراحت بعزم ما فيها صوتت بصوت عالى وقالت الحقونى بيتهجم عليه انا لسه فاكره كلامها وصوتها فى ودانى وقالت كده يا احمد تتهجم على مرات اخوك وعمو احمد يا عينى كان واقف متنح مش عارف يقول ايه وماما تصوت لحد ما العماره كلها اتلمت عليها وكانت فضيحه كبيره



وبابا وصل وخالتى منى كانت ساكنه معانا فى نفس العماره ونزلت تجرى لقت ماما واقفه بقميص النوم والعماره كلها ستات ورجاله بيتفرجوا ما هى كانت بجحه وعمى كان مزهول ومرعوب والكارثه انه محاولش يكدبها وبابا وصل وشاف العماره كلها بتتفرج على فضيحتنا وشاف عمى واقف مكسور وقاله انت متصونش شرفى وعرضى دى فى مقام اختك يا احمد وماما بتضحك ضحكه خباثه واول لما قال كده لعمى انا خرجت وقدام الناس كلها وقدام خالتى وامى قولت بابا عمى بريئ ماما كذابه وبتضحك عليك بس ماما وقفت قصادى وقالت انتى كذابه انتى مش بنتى وقتها حسيت وكنت عاوزه اققولها ما انا بذرتك الوسخه انتى أم مش شريفه بس بابا صدقنى وحكيت على يوم عيد الميلاد وعلى طنط هدى وراح بابا قال اه يعنى سيد مش جوز هدى وبابا اتجنن ونزل فى ماما ضرب وطلقها وطردها من البيت وحتى خالتى بعد الفضيحه مشيت من العماره واحنا كمان مشينا وانا مغلطتش انا كنت فى وقتها طفله بريئه ازاى اكدب طول عمرى شايفه بابا لى هيبه ووقار وهى كانت أم طيبه بس فعلا مش بالشكل لما ربنا حب يكشفها كشفها لبابا وبابا اتجوز بعدها بتلت سنين ومراته ست انا مش بطيقها كرهت كل الستات مع انها بتحاول تكون معانا زى ماما وهى مخلفتش لحد دلوقتى بقلم كوكى

دى حكايتى مع امى بس انا مظلمتهاش وخالتى بتقولى انتى خرابه بيوت..... 

ايه ده الباب بيخبط اكيد طنط زيزى مرات بابا ادخلى يا طنط! 

زيزى : صباح الخير يا دودو 

داليا : صباح النور يا طنط 

زيزى : فى موضوع كده عاوزه اتكلم معاكى فيه يا حبيبتى 

داليا : اتفضلى 

زيزى : يا حبيبتى مش هينفع سهر كل يوم والتانى وبعدين فى عريس متقدملك 

داليا : عريس مين 😁 انا مش هتجوز انا هكمل تعليمى

زيزى قالت فى سرها وانتى نافعه 

زيزى : يا حبيبتى اى بنت مسيرها للجواز 

داليا : مش انا 

زيزى : ابوكى هيقابله 

داليا : ههههه ما يقابله يا مرات ابويا 

زيزى : آوووف عمرك ما هتتعدلى عن اذنك 

وزيزى خرجت وسابت داليا 

وداليا قامت ولبست وخرجت كالعاده من غير ما حد يعرف وراحت الجامعه وفالجامعه داليا شافت بنت جديده معاهم واقفه مع شلتها فالجامعه وداليا وقفت واتعرفت على البنت دى وعرفت ان اسمها نشوى وهما بيتكلموا مع بعض 

نشوى : ده خطيبى وبابا يا بنات 

داليا : واو خطيبك زى القمر ربنا يهنيكى يا حبيبتى 

وداليا قالت فى سرها هههههه خطيبك عجبنى وانا هاخده ما انتى متعرفيش انى خرابه بيوت وزى ماما على رأى المثل اققلب القدره على فمها تطلع البنت لأنها وانا طلعتلك يا لماما 😂 

نشوى : ميرسى يا حبيبتى انتى مخطوبه يا داليا 

داليا : لا لسه بس فى موضوع كده 

نشوى : ربنا يوفقك 

داليا : هاتى رقم تليفونك وانا هكلمك اهو نفضفض مع بعض 

نشوى : اوك. ياسر انا مش حافظه رقمى تخيلوا 😂😁 آدى الرقم لداليا 

و ياسر قال لداليا الفون فاصل شحن راحت داليا قالت بكل خباثه اوك

نشوى : هاتى رقمك يا داليا وداليا رنت على نشوى

وياسر خد نشوى ومشيوا وداليا متجننه مسيطره عليها فكره تاخد ياسر من نشوى





وداليا فضلت قاعده فالجامعه مع اصحابها واتفقوا انهم يخرجوا مع بعض وفعلا خرجوا وداليا سألت بنت انتيمه داليا وقالت لها انتى تعرفى بيت نشوى انا عاوزه اعرف بيتها نفسى اتصاحب عليها بس صاحبه نشوى قالت اه اعرفه ده حتى خطيبها فى نفس الشارع ده صاحب اخويا 




داليا ياه بجد وقالت فى سرها معقول وقالت اكيد معاها رقمه وداليا قالت للبنت ممكن فونك اعمل مكالمه والبنت متأخرتش وقالت لداليا التليفون اهو يا ستى اعملى مكالمات زى ما انتى عاوزه وفعلا داليا خدت الفون وفضلت تدور على رقم ياسر لحد ما لقته واخدته وقامت متصله بمرات ابوها وقالت إنها هتتأخر وصاحبه نشوى قالت انا هخرج معاكم وفعلا خرجوا وداليا كل اللى شاغلها انها تكلم ياسر واستأذنت وروحت البيت واول ما دخلت 

زيزي : رجعتى بدرى يعنى واول مره تكلمينى وتقدرينى وتقولى انك هتتأخرى 

داليا : ششششش انا داخله انام 

زيزى : بابا عاوزك جوه 

داليا : الصبح بقى تصبحى على خير ودخلت على اوضتها وغيرت هدومها وقالت لازم اخد ياسر منك أصله عجبنى اوى وانا خرابه بيوت زى ماما 😂 

نسخه منها 

وقعدت على السرير ومسكت الفون وطلعت رقم ياسر وفضلت قاعده لحد الساعه ما بقت 2 بالليل 

ومسكت فونها التانى واتصلت ب ياسر وقالت جرس بس ياسر مردش 

وقالت اما اتصل تانى واتصلت وياسر رد وقالت بصوت ناعم وبكل انوثه قالت ياسر...... 

يتبع... 

الجزء الرابع والخامس اضغط هنا 



تعليقات